Ett måste i min bokhylla!

Vilken trevlig överraskning! I det nya numret av Residence läste jag att den här boken om Ateljé Lyktan nyligen är utgiven. Den ska jag ge mig själv i belöning när uppsatsen är färdig i januari.

 


"Vissa lampor syns, andra lyser upp

Ateljé Lyktan har alltid intresserat sig lika mycket för armaturers insida som deras yttre form. Sedan starten 1934 har belysning för offentliga miljöer drivit utvecklingen framåt i företaget. Men det är med moderna klassiker som Struten, Bumlingen och Supertuben som Ateljé Lyktan skaffat sig en särställning bland svenska belysningsföretag.

I denna bok berättar Johan Jansson, i sällskap med Staffan Bengtsson, historien om Ateljé Lyktans framgångsrika väg i Sverige och internationellt. Det är en berättelse om hur sällsynt begåvade profiler som Hans Bergström, Anders Pehrson och Per Sundstedt lyckats utveckla företagets produkter och belysningsfilosofi till att ständigt hamna i designvärldens och brukarnas fokus.

En upplysningshistoria helt enkelt, från ett litet företag i skånska Åhus som genom åren lagt världsmetropoler som New York, Milano och München vid sina fötter. 

Boken är rikligt illustrerad med bilder ur produktarkivet och nytagna interiörer signerade Johan Jansson."


Bild och beskrivning av boken från adlibris.com


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback